SGK Çıkış Kodu 25 Nedir? 25 maddeden işten çıkarılan tazminat alabilir mi? Nasıl Değiştirilir, İşçi ne yapmalı?

SGK Çıkış Kodu 25 Nedir? 25 maddeden işten çıkarılan tazminat alabilir mi?

SGK Çıkış Kodu 25 Nedir? 25 maddeden işten çıkarılan tazminat alabilir mi? İşçi ne yapmalı? Bilindiği üzere Türkiye’de, sigortalı çalışanların belli şartları karşılamaları halinde, işten çıkmaları ya da çıkarılmaları durumunda, kişilere belli bir süreliğine, belli tutarlarda işsizlik maaşı ya da işsizlik ödeneği veriliyor.

Kişinin işten çıkarılmasından sonra SGK’ya bildirilen çıkış bilgilerinde yer alan çıkış nedeni belirleniyor ve çıkış kodunun uygun olması halinde İŞKUR, kişiye işsiz kaldığı dönemde hayatını idame ettirebilmesi için bir süreliğine işsizlik maaşı veriyor.

Çıkış kodlarına göre verilen işsizlik maaşlarında gündemde sıkça tartışılan 25 kodu ise kafaları karıştırıyor. Peki çıkış kodlarında 25 ne anlama geliyor? İşte detaylar…

SGK Çıkış Kodu 25 Nedir?

İŞKUR, gerekli şartların ve kriterlerin yasalara uygun biçimde karşılanması durumunda işten çıkarılan sigortalı işsizlere belli bir süreliğine işsizlik ödeneği ödüyor.

İşsizlik maaşının ödenebilmesi için yeterli sayıda prim günü ödemesinin yapılmış olması şartı aranıyor ve şartların karşılanması halinde, asgari ücret zammının ardından 2023 yılı itibariyle işten çıkarılanlara en düşük 4 bin 3 TL ve en yüksek 8 bin 6 TL işsizlik maaşı ödeniyor.

SGK Çıkış Kodu 25 Nedir?

İşverenler, işten çıkış işlemlerinde SGK İşten Ayrılış Bildirgesi ekranında yer alan SGK çıkış kodlarından birini seçmek zorundadır. SGK tarafından yapılan tespitin ardından, kişinin işten çıkış koduna göre inceleme yapılır ve İŞKUR bu koda göre işsizlik maaşı ödemesi yapar.

SGK’nın İşten Ayrılış Bildirgesi ekranında bulunan çıkış kodlarında 25 kodu ise tartışmalara yol açmaktadır. İşten çıkış kodu 25. numaralı maddenin gerekçesinde “İşçi tarafından işverenin ahlak ve iyi niyet kurallarına aykırı davranışı nedeni ile fesih” açıklaması bulunmaktadır.

25. Maddeden İşten Çıkarılan Kişi Ne Yapabilir?

SGK işten çıkış kodlarına göre 25. maddeden dolayı işten çıkarılan işçiler yasal olarak kıdem tazminatı alabilir ancak kişi ihbar tazminatı alamaz. Öte yandan kişi 25. madde uyarınca işveren tarafından işten çıkarılmışsa, işsizlik maaşı da alabilir.

Covid-19 salgını ile birlikte getirilen düzenlemede yer alan 25. madde ile ilgili olarak, bu maddenin işverenler tarafından suiistimal edilebileceğini ifade ediyor. 25. madde uyarınca işten çıkarılan sigortalı işsizler, yasal yollardan haklarını arayabilir.

İşten Çıkarılma Kodu Madde 25 Nasıl Değiştirilir, İşçi ne yapmalı?

İş hukukundan kaynaklı uyuşmazlıklar nedeniyle işçinin hak arama ve düzelme konuları arabuluculuk ve dava yoluyla düzelebilir. Daha detaylı bilgi için hukuki avukat danışmanlığı alabilirsiniz.

AVUKATA İLK SORUYU SİZ SORMAK İSTER MİSİNİZ?