Yurtdışı Boşanma İşlemleri

Yurtdışı Boşanma İşlemleri Nasıl Olur? Yurt dışında boşanma kararlarının verilmesi, Türkiye’de de bu sonucu doğurur mu gibi sorular, birçok kişinin merak konusudur. Bu tip soruların cevabını genel olarak Milletlerarası Özel Hukuk vermektedir. Yabancı mahkeme kararlarının Türkiye’de tanınması ve tenfizi olarak da bilinen bu husus, yurt dışında gerçekleşen bir işlemin Türkiye’de de hüküm teşkil etmesi için başvurulan bir yoldur. İcra müdürlükleri tarafından takip edilebilen işlemlerde tenfiz yapılması gerekirken, mümkün olmayan işlemlerde tanıma yapılması gerekmektedir. Boşana da tanıma yapılması gereken durumlardan biridir.

Yurt Dışında Boşanma İşleminin Hükmü:

Yurt dışında boşanan kişilerin, kararın Türkiye’de de etki etmesi için başvurduğu yol tanıma olacaktır. Aynı durum, Türkiye’de boşanan çiftlerin bu kararı yabancı memlekette de tanıtmak istemesi halinde geçerli olur. Tanıma işleminin yapılabilmesi için gereken bazı şartlar vardır. Bu şartların dayanağı Milletlerarası Özel Hukuk Usulü Kanununda yer almaktadır. Şartlar şu şekilde sıralanabilir:

1. Kamu düzenine açıkça aykırılığın bulunmaması
  2. Hukuk davalarına ilişkin bir karar verilmiş olması
  3. Dürüstlük kuralına aykırı şekilde başvuruda bulunmamak
  4. Verilen kararın kesin hüküm niteliğinde olması
  5. Tanıma veya tenfizi istenen hükmün, tanınacak ülkede de karşılığı olması

Tüm bu şartların sağlanması halinde, tanıma ve tenfizin yapılması mümkündür.

Boşanma İşleminin Türkiye’de Tanınmasına Ayrıcalık:

Normal şartlarda, herhangi bir kararın başka bir ülkede etki etmesi için, tanıma ve tenfiz gibi yollara başvurmak gereklidir. Ancak son yapılan düzenlemeler gereğince, boşanma davalarına ilişkin bir istisna getirilmiştir. Bu istisna, hukuki dayanağına Nüfus Hizmetleri Kanunundan almaktadır. Bu kanunda yer alan 2017 değişikliği ile, gerekli şartların sağlanması halinde, boşanma kararlarının tanıma işlemine gerek kalmadan Türkiye’de de kabul edilmesi mümkündür. Bu durumun şartları şu şekilde sayılmaktadır:

1. Verilen kararın, verildiği ülke hukukunda kesinleşmiş bulunması
  2. Kararın kamu düzenine aykırı olmaması
  3. Verilen kararın, boşanma, butlan, tespit, ayrılık gibi evlilik konularına ilişkin olması
  4. Tarafların birlikte veya temsilcileri aracılığıyla katılımda bulunmaları ve birlikte başvurmaları

Tüm bu şartlar sağlanırsa, boşanma işleminin tanıma kararı olmaksızın kabulü mümkün olacaktır.

Nüfusa Kayıt İşlemlerinin Gerçekleştirilmesi:

Nüfus Hizmetleri Kanunu gereğince, boşanma davalarına ilişkin birtakım istisnalar getirilmiştir. Bu kararlar, tanıma gerekmeksizin Türkiye’de kabul görebilmektedir. Türkiye’de kabul gören tek dava türü boşanma değildir. Evliliğin butlanı, ayrılık kararı gibi durumların da bu istisnaya dahil olduğu bilinmektedir. İstisnai işleme uyulduktan sonra, kararın nüfusa işletilmesi gerekmektedir. Bu işlem için gerekli belgeler şu şekilde sıralanabilir:

1. Boşanma kararının tescil talebini içeren form
  2. Yabancı mahkeme kararının aslı ve onaylı örneği
  3. Yabancı mahkeme kararının noter veya konsolosluk onaylı tercümesi
  4. Kararın kesinleşmesini gösteren onaylı belge tercümesi
  5. Tescili istenen yabancı mahkeme kararının onaylanmış hali

Tüm bu belgelerle başvuruda bulunmak gerekir.

Yurtdışında nasıl boşanılır?

Yabancı bir ülkede verilen mahkeme kararı öteki bir başka ülkede hüküm taşımaz. Bir ülkenin bağımsız mahkemesince verilin bir kararın öteki ülkede hukuki geçerlilik kazanması için diğer ülke tarafından tanınması ve tenfiz edilmesi gerekmektedir.

Tanıma ve tenfiz davasında diğer bir ülke mahkemesince verilen sonucun hukuk ilkelerine ve usulüne uygun olup olmadığı incelenmektedir. Eğer uygun ise, öteki ülke tarafınca da tanınmaktadır. Yurtdışında boşandınız fakat türkiyede tanıma ve tenfiz davası açılmadıysa hala Türkiye de evli görünmektesiniz.

Tanıma Davası Hangi Mahkemede Açılır?

Tanıma davası ile ilgilenen mahkeme asliye hukuk mahkemesidir. Tanıma davalarına yönelik başvuruların asliye hukuk mahkemelerine yapılması gerekmektedir. Tanıma ve tenfiz davalarına yönelik tüm başvurular ve süreç ile yetkilendirilen mahkeme asliye hukuk mahkemelerinden başka bir dava değildir. Tanıma ve tenfiz davası ile yurt dışında alınan bir dava kararı Türkiye’de de sayılabilmektedir. Tanıma davası şartları bulunmaktadır ve bu şartlar şu şekildedir;

• Yurt dışında açılan davanın kesinleşmiş bir kararının olması
  • Yabancı mahkeme ile tanıma davası açılacak olan mahkeme arasında (2 ülke arası) mütekabiliyet şartının olması
  • Davanın kamunun çıkarlarını etkilememesi
  • Yabancı mahkeme tarafından davanın karar verilerek kapatılması gerekmektedir.

Tanıma Davası Başvuru Dilekçesi

Tanıma davası dilekçesi ile mahkemeye başvuru yapılabilmektedir. Eğer iki ülke arasında birbirileri ile karşılıklı olmak üzere bir anlaşma ya da şart bulunuyor ise tanıma davası açılabilmektedir. Tanıma davası başvuru dilekçesinde davalı, davacı ve vekillere yönelik bilgilerin yer alması gerekmektedir. Ayrıca davaya yönelik ayrıntıların da dilekçede verilmesi talep edilmektedir.

Yurt dışı boşanma davaları nasıl olmaktadır?

Yabancı ülkelerde özellikle Almanya’da, Alman mahkemeleri boşanma davalarında eşleri Türk hukukuna nazaran boşamaktadır.

Aile hukuku yurtdışı boşanma davası iyi mi olmaktadır. Yurtdışında verilen boşanma kararı kesinleştikten sonrasında vakit kaybetmeden Türkiye’de tanıtılması tavsiye edilir.

Yurtdışı Boşanma Kararı?

Boşanma kararı Türkiye’de tanıtılmadığı sürece Türk hukuku açısından evli sayıldığınız için, eşinizin tüm hakları saklı kalmaktadır. Örneğin sizin yasal mirasçınızdır ve terekede hisseı vardır. Boşanma kararı Türkiye’de tanıtılmadığı sürece tekrar evlenemezsiniz. Kanunsuzca meydana getirilen evlilikler hükümsüz ve geçersizdir. Bu geçersiz evlilikle elde edilen tüm haklar da geçersizdir. Aile birleşimiyle elde edilen oturumlar iptal edilmektedir.

1. AYBİKE UYANIK dedi ki:

Yurtdışı Boşanma İşlemleri Davanın şekli zamanı ve basarı olanağımız tam olarak nedir sizden bilgi rica edebilirmiyim…

2. KÜRŞAT EMRE dedi ki:

Yurtdışı Boşanma İşlemleri Bu konu Hakkında güncel Yargıtay kararlarına ihtiyacım var, yardımcı olurmusunuz.