KİRA TESPİT davası ne zaman ve nasıl açılır? Kira davası ne kadar sürede Sonuçlanır?

Kira tespit davası ne zaman ve nasıl açılır?

Kira tespit davası ne zaman ve nasıl açılır? Kira tespit davası ne kadar sürede Sonuçlanır?

Kimi zamanlarda kiracı ve kiraya veren arasında, çeşitli konulardan dolayı iki tarafın da hak talep edebileceği anlaşmazlıklar yaşanabilir.

Kira tespit davaları hem mekan sahibini hem de kiracıyı ilgilendiren davalardan biridir. Çeşitli sebeplerden ötürü açılan bu dava her iki tarafın da hakkı olabilir.

Peki kira tespit davası ne zaman ve nasıl açılır?

Kira tespit davası açıldıktan sonra dava ne kadar sürer, ne zaman sonuçlanır? İşte detaylar…

Kira tespit davaları, kiracı ile kiraya veren arasında kira bedeli üzerinden açılan bir davadır. Söz konusu dava, kiraya verilen mekan ile ilgili olarak herhangi bir zaman içinde açılabilir.

Kira tespit davalarında her iki taraf da hakkını arayabilir ve son dönemlerde kiracılar ile kiraya verenler arasında sıkça gerçekleşen bir dava türüdür.

Kirada 5 yıl dolunca ne olur?

Türk Borçlar Kanunu’na göre, kira sözleşmesi beş yılı geçmesi halinde ev sahibi ve kiracı arasında yeni taleplerin ortaya çıkabilir.

5 Yıl aştığında, taraflar arasında yeni bir kira sözleşmesi yapılması veya var olan sözleşmenin yenilenmesi (uzatılması) mümkündür.

Eğer taraflar arasında yeni bir kira sözleşmesi yapılırsa, bu sözleşmede kira bedeli belirlenir ve bu bedel TÜFE oranındaki artışın üstünde olmayacak şekilde belirlenir. Eğer var olan sözleşme yenilenirse, kira bedeli TÜFE oranındaki artışın üstünde olmayacak şekilde belirlenir.

Kira Tespitinde Yeni Kira Nasıl Belirlenir?

Beş yıldan sonra ev sahibi mahkemeye başvurarak yeni kira bedelinin keşif ve bilirkişi marifetiyle tespitini talep edebilirler.

Bu durumda, mahkeme tarafından bir keşif ve bilirkişi incelemesi yapılır ve yeni kira bedeli bu inceleme sonucuna göre belirlenir.

Kira tespit davası hangi şartlarda açılır?

Türk Borçlar Kanunu’na göre, kira tespit davası açılabilmesi için şu şartların var olması gerekir:

• Kiracının kirayı ödemeyi reddetmesi veya ödemekte gecikmesi
  • Kira sözleşmesinin devam etmesi
  • Eğer kira sözleşmesi beş yılı aşmış ve taraflar arasında kira artırımına ilişkin bir madde bulunmuyorsa, kira tespit davası açıldığında mahkeme, kira bedelini bir önceki yıla ait ortalama TÜFE oranını geçmemek kaydıyla hakkaniyete göre belirleyecektir.

Kira tespit davasında gerekli şartlar ve kriterler mahkeme nezdinde incelenir ve yapılan incelemelerin ardından kira bedeli, haklı olan taraf için yeniden belirlenir. Bedelin yeniden belirlenmesi için açılan kira tespit davalarında herhangi bir süre koşulu yoktur.

Kiralananın Tahliyesi Davası

Kira Tespit Davasının Süresi Nedir, Ne Zaman Açılabilir?

Kira tespit davasının ne zaman açılabileceğine ilişkin herhangi bir süre aralığı belirtilmemiştir ve dava herhangi bir zaman diliminde açılabilir. Söz konusu dava türünde önemli olan, kiracı ya da kiraya verenin mahkemeye sunmuş olduğu deliller ve taleplerdir.

Bu nedenle de taraflardan biri gerekli kriter ve koşulları sağladığında, herhangi bir zamanda kira tespit davası açabilir. Taraflardan biri davayı açabilmek için öngörülen süre dahilinde karşı tarafa yazılı bildirimde bulunmalıdır. Bununla birlikte dava açma süresi de bir kira yılı adına uzatılmış olarak kabul edilir.

Kira Tespit Davası Nasıl Açılır?

Kiraya veren ile kiracı arasında söz konusu mekan ile ilgili sözleşme devam ettiği süre kapsamında taraflar ne zaman isterse bu davayı açabilir.

Her iki tarafın da kira bedelinin yeniden belirlenmesi talebiyle açabildiği bu davalarda bedelin doğru şekilde belirlenmesi için görevli olan mahkeme sulh mahkemesidir. Yani taraflar bu dava için sulh mahkemesine dilekçe vermelidir.

5 yıldan önce kira tespit davası açılır mı?

Türk Borçlar Kanunu’na göre, kira bedelinin belirlenmesine ilişkin dava her zaman açılabilir ve bu dava kira sözleşmesi devam ettiği sürece her zaman açılabilir. Ancak, kira sözleşmesi sona erdikten sonra, kira tespit davası açılamaz.

Kira tespit davası ne kadar sürede Sonuçlanır

Kira tespit davaları ortalama sonuçlanma süresi 451 gündür. Bu süre hukuk mahkemelerinin iş yoğunluğuna göre değişebilir.

Kira tespit davası için ihtar şart mı?

Kira tespit davası açılmadan önce kiracıya bir ihtarname göndermek zorunlu bir şart değildir. Ancak, ihtarname gönderilmesi, kiracının kiranın zamanında ödemeyi yapıp yapmayacağının tespiti açısından yararlı olabilir.

Kiracı tespit davası avukat ücretini kim öder?

Kira tespit davası avukat ücreti, masrafı ve dava harçlarını davayı açan kişi (davacı) tarafından ödenir. Tespit davasında masraflar avukat ücretleri, dosya ücretleri, yargılama ve diğer harç masraflar gibi davanın açılmasında ve sürecinde oluşabilecek maliyetleri kapsar.

Ancak, kira tespit davası kazanıldığında, mahkeme kiracıya kira bedelinin ödenmemesi nedeniyle açılmış dava masraf ve harçlarının iadesini talep etme hakkına sahiptir. Sulh mahkemesi davayı kabul etmesi halinde kiracı, tespit davası masraflarının bir kısmını karşılamak zorunda olabilir.

AVUKATA İLK SORUYU SİZ SORMAK İSTER MİSİNİZ?