kadin-bosandiktan-sonra-kac-ay-sonra-evlenebilir

Boşanmadan Kaç Ay Sonra Evlenilebilir?

Boşanma kararının kesinleşmesinin ardından eşinden boşanan erkek kanunlarımıza göre hemen yeni bir evlilik yapabilme imkanına sahiptir. Ancak Türk Medeni Kanunu’nda boşanma kararının verilmesinden sonra kadınlar için bekleme süresi söz konusu olmaktadır.

Boşanmadan kaç ay sonra evlenilebilir sorusunun yanıtı TMK’da iddet müddeti adıyla düzenlenen hükümle ilgilidir.

Boşanmadan Kaç Ay Sonra Evlenilebilir?

Boşanmanın gerçekleşmesinden sonra yeniden evlenmek isteyen kadının başka bir evlilik yapması için kanunen beklemesi gereken bir süre bulunmaktadır. Türk Medeni Kanunu’nun 132. maddesinde “evlenme engelleri” başlığı altında düzenlenen hükümlere göre, eşinden boşanması kesinleşen kadının başka biri ile tekrar evlenebilmesi için 300 günlük bekleme süresi bulunmaktadır.

Bu sürenin olmasının amaçlarından biri soy bağı karışıklığının engellenmesidir. Ortalama hamilelik süresi dikkate alınarak belirlenen bu kurala göre boşanma mahkeme ilamı ile gerçekleşmiş olsa dahi 300 günlük süre içinde dünyaya gelen çocuk, boşanan eşin soy bağından olacak ve onun soy adını taşıyacaktır. Bu durumun aksini iddia eden kadın ya da erkek, mahkemeye “soy bağının düzeltilmesi davası” açması gerekmektedir.

İddet Süresi Nedir?

Boşanan kadının, boşanmanın kesinleşmesine hükmedilmesinden sonra başka biriyle yeniden evlilik yapabilmesi için 300 günlük evlenme süresini beklemesi öngörülmüştür. Türk Medeni Kanunu’nda düzenlenen bu kurala “iddet süresi” adı verilmektedir. Bu süre boşandıktan sonra yeniden evlenme süresidir ve eşinden boşanan bir kadının boşanma kararının kesinleşmesinden ancak 10 ay sonra yeniden evlenebilmesini mümkün kılmaktadır. Kadın boşandıktan sonra hamilelik süresi göz önünde bulundurularak alınan bu süre içinde çocuğun doğması halinde soy bağı kadının boşandığı eşe ait olmaktadır.

İddet süresi hakimin kararı ile kaldırılabilen bir uygulamadır. İlgili Kanun’un 132. maddesinde açıkça belirtilen iddet süresini beklemeksizin yeniden evlenmeye imkan verilmiştir. Bunun için gerekli olan birtakım hukuki işlemlerin icra edilmesi gerekmektedir.

Hangi Durumlarda Bekleme Süresi Ortadan Kalkar?

Boşanmanın gerçekleşmesinden sonra kadın, önceki evliliğinden hamile olmadığını ispatlaması durumunda iddet süresi mahkeme kararı ile ortadan kaldırılmaktadır. Öte yandan mahkeme ilamı ile evlilik birliğine son verilen eşlerin yeniden evlenmeye karar vermesi durumunda da bekleme süresi devre dışı olmaktadır.

Boşandıktan sonra başka biriyle iddet süresini beklemeden evlenmek isteyen kadının, önceki evliliğinden hamile olmadığını ispatlamasında mahkeme kararı alması gerekmektedir. Bunun için kadın ikamet ettiği yerin aile mahkemesine başvuruda bulunarak boşanma sonrası bekleme süresinin kaldırılmasını talep etmelidir.

Bu talep üzerine yetkili aile mahkemesi hakimi, kadının devlet hastanesinde muayene edilerek hamile olup olmadığına dair rapor alınmasına karar verir. Mahkeme tarafından verilen bu karar olmadan, doğrudan devlet hastanesine gidip gebe olunmadığına dair rapor alınmasının hukuki bir geçerliliği yoktur. Dolayısıyla mahkeme tarafından düzenlenen ilamın ardından kadın devlet hastanesinde muayene olur ve doktor raporu alındıktan sonra mahkemeye sunulur. Mahkeme de talebi kabul ederek süreyi kaldırır. Ancak kadının hamile olduğu raporla belirlenirse kadının boşandığı eşi halinde bir erkekle evlenmesi için doğumu beklemek durumundadır.

AVUKATA İLK SORUYU SİZ SORMAK İSTER MİSİNİZ?